Wmo

Algemeen

Heeft u ondersteuning, hulp of zorg nodig? Of heeft u een voorziening nodig? Zoals een scootmobiel of een traplift in huis? De gemeente kan u daarbij helpen via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).

Wat is de Wmo?

De Wmo regelt hulp en ondersteuning voor inwoners. Zo zorgt de gemeente ervoor dat u zo lang mogelijk zelfstandig huis kunt wonen en deel kan blijven nemen aan de maatschappij.

Klik hier om te zien hoe een Wmo-proces eruit kan zien.

Wanneer heb ik recht op een Wmo-voorziening?

U komt in aanmerking voor een Wmo-voorziening als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • U bent niet meer zelfredzaam en u kunt niet meer meedoen in de samenleving omdat u een aandoening of een beperking hebt. Of omdat u langdurige zorg nodig heeft.
  • U heeft geen of onvoldoende mogelijkheden het zelf op te lossen.

Welke hulp kan ik krijgen vanuit de Wmo?

U heeft niet altijd de gemeente nodig om hulp te regelen. Vaak kunt u zelf veel regelen. Bijvoorbeeld met hulp van familie, vrienden of buren. Ook wordt sommige hulp vergoed door uw zorgverzekeraar. Kunt u niet zelf hulp regelen? Dan kunt u de gemeente vragen om te helpen. 

In onderstaande tabel ziet u welke hulp u zelf kunt regelen en wat u samen met de gemeente kunt regelen.

uitleg

De volgende hulp regelt u zelf. De kosten betaalt u zelf of worden vergoed door uw zorgverzekeraar.  

  • Kleine aanpassingen in uw woning. Bijvoorbeeld het plaatsen van een verhoogd toilet of wandbeugels en drempels tot en met 7 centimeter. 
  • Hulpmiddelen voor tijdelijk gebruik. Bijvoorbeeld krukken of een douchestoel. Heeft u een tijdelijk hulpmiddel nodig? Neem dan contact op met de thuiszorgwinkel of uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan u meer informatie geven over de vergoeding van deze hulpmiddelen. 
  • Hulp bij maaltijden. Bent u niet meer in staat om zelf uw eten te maken (wegens uw aandoeningen/beperkingen)? Er zijn verschillende mogelijkheden om toch een warme maaltijd te krijgen. Bijvoorbeeld de Maaltijdvoorziening van Welzijn Rijswijk.

De volgende hulp regelt u samen met de gemeente. 

  • Hulp in het huishouden. Bijvoorbeeld het schoonmaken en opruimen van uw woning. 
  • Grote verbouwingen in uw woning. Bijvoorbeeld het plaatsen van een traplift. 
  • Grote Hulpmiddelen. Zoals een scootmobiel of een rolstoel. 
  • Vervoer voor mensen die niet kunnen reizen met het OV. 
  • Individuele begeleiding. Een begeleider helpt u bij situaties of zaken die u lastig vindt.
  • Dagbesteding om uw dagen zinvol in te vullen. Of om te oefenen met werken.
  • Beschermd en begeleid wonen. Dit is wonen in een zorginstelling. Of wonen met hulp van zorgmedewerkers.
  • Opvang dak- en thuislozen. Het Daklozenloket geeft informatie en advies aan mensen die dakloos zijn. En aan familie en bekenden.

Hoe vraag ik hulp via de Wmo aan?

Aanvraag indienen

U kunt een aanvraag indienen via het Meldingsformulier Wmo. U kunt dit formulier online invullen. Het is ook mogelijk om het formulier te printen en op te sturen naar de gemeente. U hoeft maar één formulier in te vullen. Ook als u meerdere hulpvragen heeft.

Online Wmo-aanvraag Wmo-formulier printen

Hulp bij het doen van uw aanvraag

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het Wmo-formulier?  Dan kunt u terecht bij de Formulierenhulp van Welzijn Rijswijk. Zij kunnen u helpen bij uw Wmo-aanvraag. De hulp is altijd gratis.  

U moet vooraf een afspraak maken met de Formulierenhulp. Dit kan door een e-mail te sturen naar formulierenhulp@welzijn-rijswijk.nl of te bellen naar 070-7579200.

Onafhankelijke cliëntondersteuner 

Vragen over de Wmo kunt u stellen aan de gemeente. Het kan voorkomen dat u vragen heeft die u liever met een onafhankelijke cliëntondersteuner bespreekt. Daarvoor kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk. Zij kunnen u helpen met het volgende:  

  • In kaart brengen van uw situatie en de mogelijkheden; 
  • Informatie en advies; 
  • Voorbereiden van (Wmo)gesprekken. 

Kijk voor meer informatie op www.welzijn-rijswijk.nl/clientondersteuning.  

Wat kost de Wmo?

Hulp en ondersteuning vanuit de Wmo is niet gratis. U betaalt een kleine vergoeding. Dit noemen wij de eigen bijdrage. De eigen bijdrage is maximaal € 20,60 per maand.

Lees meer over de eigen bijdrage op de website van het CAK.

Financieringsmogelijkheden binnen de Wmo

De zorgaanbieder kan op twee manieren worden betaald. Via Zorg in Natura (ZIN) of u doet het zelf via het persoonsgebonden budget (pgb). Onderstaand leest u het verschil tussen ZIN en het pgb. 

ZIN, PGB

Dit is de meest voorkomende vorm van financiële afhandeling. De gemeente sluit contracten af met zorgaanbieders en maakt afspraken met hen. Zij moeten ook voldoen aan de eisen die door de gemeenten zijn vastgesteld. Uit deze gecontracteerde partijen kiest u een zorgaanbieder die bij u past. Kiest u voor Zorg in Natura dan heeft u zelf geen omkijken naar de afhandeling van de facturen van de zorgverlener. Dit verloopt via gemeente.

  • De zorgaanbieder stuurt de factuur voor de geboden hulp naar de gemeente.
  • De gemeente betaalt de factuur voor u.
  • Voordeel: u hoeft zelf geen administratie bij te houden.

Kiest u voor een pgb, dan koopt u zelf zorg in. De zorg die wordt ingekocht, moet kloppen met het opgestelde Ondersteuningsplan. U bent zelf budgethouder. Dat betekent dat u volledig verantwoordelijk bent voor de financiële en administratieve afhandeling van de zorg. U dient als budgethouder dan ook kundig te zijn met het beheren van budgetten. Dit wordt ook wel ‘budgetvaardig’ genoemd. Uw vaardigheden worden met u besproken in een persoonlijk gesprek met een consulent. 

Lees meer over het pgb.

Veelgestelde vragen

vragen

U bent niet meer zelfredzaam als u moeite hebt met de dagelijkse gang van zaken. U kunt bijvoorbeeld niet meer zelfstandig eten en drinken. Of u kunt niet meer, in- en uit bed komen, in een stoel gaan zitten en daar weer uit opstaan, lopen of aan- en uitkleden. Of u kunt vanwege uw beperking zelf uw huishouden niet meer doen. U hebt eigenlijk bij alle dagelijkse dingen hulp nodig.

Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Ga naar de pagina Bezwaarschrift indienen voor meer informatie. 

U heeft het recht om aan de gemeente te vragen om een overzicht van de stukken die in uw dossier zijn opgenomen. Ook kunt u de gemeente vragen om uw dossier in te zien en/of om kopieën van de stukken die in uw dossier zijn opgenomen. De gemeente kan voor het maken van de kopieën een kleine bijdrage vragen. Er gelden wel regels voor de inzage van uw dossier. Zie Inzage in uw dossier voor meer informatie. 

De volgende hulp regelt u zelf. De kosten betaalt u zelf of worden vergoed door uw zorgverzekeraar.  

  • Kleine aanpassingen in uw woning. Bijvoorbeeld het plaatsen van een verhoogd toilet of wandbeugels en drempels tot en met 7 centimeter. 
  • Hulpmiddelen voor tijdelijk gebruik. Bijvoorbeeld krukken of een douchestoel. Heeft u een tijdelijk hulpmiddel nodig? Neem dan contact op met de thuiszorgwinkel of uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan u meer informatie geven over de vergoeding van deze hulpmiddelen. 
  • Hulp bij maaltijden. Bent u niet meer in staat om zelf uw eten te maken (wegens uw aandoeningen/beperkingen)? Er zijn verschillende mogelijkheden om toch een warme maaltijd te krijgen. Bijvoorbeeld de Maaltijdvoorziening van Welzijn Rijswijk.