VvE Marshallplein verduurzaamt op unieke manier
Het kost veel VvE’s van oudere woningen heel wat hoofdbrekens: hoe kom je van het gas af, hoe verduurzaam je zonder duizenden euro’s eigen geld op de bank en hoe zorg je dat de maandlasten beheersbaar blijven? Een grote VvE met 100 woningen uit de jaren zeventig aan het Rijswijkse Marshallplein vond een oplossing. “Ons complex is straks energieneutraal zonder dat wij veel extra per maand betalen. Afhankelijk van de grootte van de woning kan het oplopen tot enkele tientallen euro’s per maand, maar ten opzichte van de miljoeneninvestering en de bestaande Vve-bijdrage is dat een relatief laag bedrag.”
Energieneutraal zonder extra maandlasten
Als VvE sta je soms voor moeilijke keuzes, bijvoorbeeld omdat groot onderhoud voor de deur staat. Alleen een schilderbeurt kost bij een groot complex van tientallen woningen al een paar ton. Niks doen is geen optie, maar eigenlijk wil je het geld gebruiken om meteen goed te verduurzamen. Voor veel VvE’s is dat echter ook een grote financiële hobbel, want de rekening per woning loopt snel op. Een investering van enkele tienduizenden euro’s per woning is geen uitzondering.
De VvE aan het Marshallplein heeft een manier gevonden om uit deze impasse te raken. Zij kozen voor een bijzonder en zeer uitgebreid verduurzamingstraject, met behulp van een subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en een lening van het Warmtefonds. Met het project is ruim 5 miljoen euro gemoeid. De werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang.
“Met zo’n budget kun je uiteraard ook veel doen”, zegt Jos Notenboom van de technische commissie van de VvE. Hij somt op: “Onze woningen krijgen een uitgebreide upgrade. Van dakisolatie en spouwmuurisolatie, tot vloerisolatie en een speciale isolerende ‘schil’ op de buitenmuren. De woningen krijgen daarnaast nieuwe kozijnen met driedubbel glas en een luchtbehandelingssysteem. Gas is verleden tijd dankzij twaalf warmtepompen en energie wordt opgewekt met zonnepanelen op het dak. Met alle maatregelen zijn we straks zelfvoorzienend.”
Aanvliegroute
Misschien nog wel het meest bijzondere aan het hele project is de aanvliegroute. Bij veel VvE’s sneuvelen plannen vroegtijdig, omdat geen meerderheid van stemmen wordt gehaald. “Onze VvE heeft geen bestuur, maar een technische commissie die veel zelf doet”, legt Notenboom uit. “In dit geval hebben we er als commissie veel tijd in gestoken. We zijn onder meer langs alle deuren gegaan om volmachten te laten tekenen en hebben diverse informatiebijeenkomsten georganiseerd. Zo lukte het om in het voortraject alle handen op elkaar te krijgen.”
Notenboom waarschuwt meteen dat het niet betekent dat het een simpel traject was. “Onze eerste plannen om te verduurzamen stammen uit 2017. Er ging een hoop tijd overheen voor we in 2020 zover waren om concrete stappen te zetten en offertes aan te vragen. Daarna duurde het tot eind 2022 voor ook de lening rond was en we echt konden starten. Het vergt dus een lange adem."
Afbeeldingen: Jos Notenboom bij het Marshallplein (Fotograaf: Erwin Dijkgraaf)
Maandlasten
Voor de bewoners straks geen energierekening meer, maar hoe zit het met de aflossing van de lening? Zorgt die juist niet weer voor extra maandlasten? Notenboom: “Wij vonden een bedrijf (HEKO uit Den Haag, red.) dat met ons de uitdaging aan wilde gaan om het hele project uit te voeren, inclusief het zorgdragen voor onderaannemers, met als doel dat onze maandlasten gelijk zouden blijven. Dat is gelukt. Elke eigenaar betaalt slechts een paar euro meer dan voorheen. Het verschil is dat we ons eerst groen en geel betaalden aan gas. Dat geld gaat straks naar de aflossing van de lening.”
Volgens Notenboom is het die ‘paar euro meer’ dubbel en dwars waard. “We krijgen er veel voor terug. Het wooncomfort neemt fors toe dankzij betere luchtkwaliteit, goede warmtevoorziening en het verdwijnen van bestaande geluidsoverlast. Daarbij komt dat de waarde van onze woningen stijgt, mede door het betere energielabel. Ten opzichte van de omgeving zijn ze veel coulanter.”
Tips voor VvE’s
Voor VvE’s die van voor een verduurzamingsopgave staan, heeft Notenboom een paar tips:
- “Je hebt ‘drive’ nodig, VvE-leden die het hele project willen trekken en tot een goed einde brengen. Het kost heel veel tijd, maar zonder één of meer drijvende krachten lukt het niet.”
- “Het is belangrijk om een externe directievoerder te hebben, die tijdens het hele proces alles controleert. Diegene houdt bijvoorbeeld in de gaten of je aan de subsidie-eisen blijft voldoen. Je wilt niet dat je aan het eind van de rit subsidie moet terugbetalen.”
- “Misschien een open deur, maar communiceer! Zorg continu voor voldoende informatie en blijf alle leden goed betrekken. Daar staat of valt het mee.”