Veelgestelde vragen over parkeren in het Havenkwartier

FAQ

Als voormalig bedrijventerrein is het Havenkwartier een versteende wijk met veel leegstand. In het Havenkwartier bieden de haven en de Vliet grote kansen om aangenaam te wonen en te verblijven. Het bedrijventerrein aan de haven van Rijswijk verandert de komende jaren in een levendige, groene stadswijk waar bedrijvigheid, wonen en recreëren bij elkaar horen. Een werk-woonwijk. Om de leefbaarheid en veiligheid van het veranderende Havenkwartier te borgen is het noodzaak het parkeren te reguleren.

Met ingang van 1 juli 2024 wordt in het werk-woongebied Havenkwartier (zone 6) gereguleerd parkeren ingevoegd. Bij de invoering van betaald parkeren wordt ingezet op een regime dat geldt van maandag t/m zondag van 20.00 uur tot 24.00 uur. Voor het parkeren van grote voertuigen geldt dat dit alleen nog mogelijk is op werkdagen tussen 8.00u en 18,00u. De straten die binnen zone 6 vallen zijn:

  • het zuidelijke deel van de Handelskade
  • de Klipperstraat (tussen de Handelskade en Nijverheidsstraat)
  • Koopmansstraat
  • Nijverheidsstraat
  • Steenplaetsstraat
  • Limpergstraat
  • Jaagpad (tussen de Steenplaetsstraat en het viaduct onder de A4)
  • Van Benthemlaan
  • Industriekade
  • Bewoners:
    • Parkeren op eigen terrein of de daarvoor aangewezen voorzieningen, zoals de Hub aan de Handelskade en de parkeergarage aan de Steenplaetsstraat.
    • Komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning. Zij kunnen wel tegen het straattarief in de daarvoor aangewezen parkeervakken parkeren.
  • Bezoekers van bewoners:
    • Parkeren op eigen terrein of de daarvoor aangewezen voorzieningen, zoals de Hub aan de Handelskade en de parkeergarage aan de Steenplaetsstraat.
    • Bewoners komen niet in aanmerking voor een bezoekersvergunning, maar hun bezoekers kunnen wel tegen het straattarief langs de openbare weg parkeren.
  • Bestaande ondernemers:
    • Wordt gevraagd zo veel mogelijk gebruik te maken van voorzieningen op eigen terrein.
    • Kunnen voor hetgeen wat niet op eigen terrein kan worden opgelost in aanmerking komen voor een vergunning.
    • Kunnen voor hun bezoekers gebruik maken van een aan- en afmeldvergunning om tegen gereduceerd tarief te parkeren in openbare ruimte.
  • Nieuwe ondernemers:
    • Parkeren op eigen terrein of de daarvoor aangewezen voorzieningen, zoals de Hub aan de Handelskade en de parkeergarage aan de Steenplaetsstraat.
    • Komen niet in aanmerking voor een vergunning voor werknemers of gereduceerde tarieven voor bezoekers.

Bewoners krijgen, afhankelijk van de parkeerafspraken die van toepassing zijn op hun perceel, een parkeerplaatsen toegewezen om hun voertuig te parkeren. In het Havenkwartier zijn vooralsnog 2 parkeervoorzieningen ingezet voor het parkeren van bewoners en hun bezoekers 

  1. Mobiliteitshub aan de Handelskade 74
  2. Parkeergarage aan de Steenplaetsstraat (naast de Rijswijkse Vuurwerkhal)

Zie ook onderstaande kaart:

mobiliteitshub Havenkwartier kaart (PDF - 101kB)

Met de invoering van betaald parkeren borgen wij het gebruik van de parkeerplaatsen op eigen terrein door bewoners. Het uitgangspunt bij de ontwikkeling van het werk-woongebied is dat de bestaande ondernemers, zo goed als mogelijk, hun bedrijfsvoering voort kunnen zetten. Tegelijkertijd hebben we ruimte nodig voor een groene en leefbare werk-woonwijk. Dit betekent dat een deel van de parkeerplaatsen komt te vervallen. Om de continuïteit van bestaande bedrijfsvoering zo goed als mogelijk te borgen, komen alleen ondernemers gevestigd op bestaande percelen in aanmerking voor een vergunning.

Zonder betaald parkeren is het aannemelijk dat het merendeel van de toekomstige bewoners gebruik zal maken van de openbare ruimte om hun voertuig te parkeren. Hoewel een groot deel van de bewoners overdag gebruik zal maken van de auto, leert de praktijk dat gemiddeld de helft van de auto’s overdag blijft staan. Als gevolg hiervan blijft er onvoldoende ruimte beschikbaar voor de bestaande ondernemers om hun bedrijfsvoering voort te zetten en kunnen we een deel van de parkeervoorzieningen verwijderen om een groen en leefbaar woongebied te creëren.

Het betaald parkeren voeren wij in begin alleen ‘s-avonds in om twee redenen:

  • Het uitgangspunt voor de ontwikkeling van het Havenkwartier was dat de ondernemers zo goed als mogelijk hun bedrijfsvoering voort kunnen zetten. Door alleen ’s avonds betaald parkeren in te voeren heeft dit de minste impact op hun bedrijfsvoering.
  • 's Avonds en ’s nachts zijn vrijwel alle bewoners thuis en door juist op die momenten betaald parkeren in te voeren, dwingen wij het gebruik van parkeerplaatsen op eigen terrein of in parkeergarages zo veel mogelijk af.

De kosten voor de vergunningen zijn vastgelegd in parkeervergunningenbeleid. Met de invoering van betaald parkeren zijn deze als volgt voor zone 6, maar kunnen in de toekomst veranderen:

  • Zakelijke vergunning: €158,40 per jaar, waarbij per vergunning 5 kentekens geregistreerd kunnen worden.
  • Dagkaart voor bezoekers van ondernemers. €0,65 per dag.
  • Straattarief langs de openbare weg: €1,65 per uur.

Ja, onze scanauto controleert of de kentekens zijn aangemeld en hoe laat. Zelfs als je alleen gebruik maakt van het eerste uur gratis is deze registratie noodzakelijk om te achterhalen of het voertuig er 1 uur of langer staat. Wanneer u zich niet aanmeld en wij scannen uw voertuig ontvangt u een parkeerboete, zelfs als u korter dan een uur stond.

Het langdurige parkeren van grote voertuigen heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van de openbare ruimte, wat voor een aantrekkelijke woonomgeving moet worden voorkomen. Wat betreft het parkeren van grote voertuigen gelden de volgende uitgangspunten:

  • Het langdurig parkeren van grote voertuigen heeft een negatieve invloed op het uiterlijk aanzien van de wijk.
  • Het parkeren van grote voertuigen is alleen overdag noodzakelijk voor de bedrijfsvoering van zittende ondernemers.
  • Het langdurige parkeren van grote voertuigen doet een beroep op schaarse parkeerruimte.
  • Door het parkeren van grote voertuigen beperkt het zicht, waardoor een onveilige situatie kan ontstaan.
  • In de naastgelegen industriegebieden blijft het mogelijke om voor 8.00u of na 18.00u vrachtauto’s te parkeren.
  • Voor bedrijven gevestigd in zone 6 zijn ontheffingen mogelijk, wanneer wordt voldaan aan bepaalde voorwaarde.

Om in aanmerking te komen voor een ontheffing zijn de volgende voorwaarden van toepassing:

  • Het voertuig wordt conform de RVV 1990 nog gedefinieerd als bestelbus (een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen) met een maximale massa van 3500kg wordt gehanteerd (voor benzine voertuigen) en 4250kg (voor elektrische voertuigen). Op basis hiervan worden o.a. vrachtauto’s, aanhangwagens (alsmede opleggers) en autobussen uitgesloten.
  • Dat de voertuigen op dusdanige wijze geparkeerd kunnen worden dat gevaren en overlast worden voorkomen
  • Dat als gevolg van het stallen van grote voertuigen voldoende zicht is op kruispunten en oversteekplaatsen.
  • Dat in de avonduren geen overlast mag worden ervaren van geluid of stank als gevolg van aanslaande of stationair draaien van motoren of anderszins.
  • Per bedrijf wat zich vestigt in het Havenkwartier na 30 juni 2024 wordt een limiet van maximaal 10 ontheffingen per bedrijf gehandhaafd.

De maatregelen die we nemen verschillen per gebied en zijn in het kort als volgt:

  • Woonwijk Havenkwartier (zone 3): Kort na het besluit van het college van B&W zal een uitnodiging worden gestuurd aan bewoners voor een informatieavond. Hier worden de maatregelen van het gereguleerde parkeren verder toegelicht en de risico’s die wij zien voor hun woonwijk. Tijdens de informatieavond worden de maatregelen die wij willen nemen voorgelegd aan de bewoners om alvast het draagvlak hiervoor te peilen en daar waar nodig en haalbaar aan te passen. Na de informatieavond wordt een enquête naar de woonwijk gestuurd om draagvlak voor (aangepaste) maatregelen in beeld te brengen. Wanneer een meerderheid voorstander is van de maatregelen wordt deze voorgelegd aan de raad ter besluitvorming.
  • Middengebied van de Plaspoelpolder: In Q3 van 2024 wordt het draagvlak voor gereguleerd parkeren hier onderzocht en de uitgangspunten besproken met ondernemers en bewoners. Gezien de gebruikelijke procedures die doorlopen moeten worden en de relatief lange levertijd van betaalautomaten, is de invoering van begin tot eind en proces waar 8 maanden overheen gaat. We onderzoeken hoe we tijd kunnen besparen op de standaardprocedures en sneller kunnen opgeschaald als het parkeerproblemen actueel wordt.
  • Woonwijk in Oud Rijswijk (zone 4): Wij voorzien geen risico’s omdat er in de huidige situatie al spraken is van betaald parkeren rond dezelfde tijden als het nieuwe werk -woongebied Havenkwartier (zone 6). Pas wanneer zone 6 eerder wordt uitgebreid dan zone 4 ontstaat hier een risico van een waterbedeffect. Wanneer dit van toepassing is handelen wij hier op gepaste wijze.
  • Werk-woongebied Havenkwartier (zone 6): Wij gaan de situatie na invoering van de maatregelen monitoren of de beoogde doelen worden behaald. Wanneer het nodig is wordt in overleg met ondernemers en BBR uitgebreid, zoals ook opgenomen in het bij hun bekende voorstel.

Het gebied waar op basis van het aanwijzingsbesluit grote voertuigen met ingang van 1 juli 2024 geparkeerd mag worden buiten kantoortijden (08.00 uur  18.00 uur) is in deze kaart weergegeven:

grote voertuigen parkeren Havenkwartier kaart (PDF - 140kB)