Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen
Algemeen
Woont u in Rijswijk en krijgt u te maken met verlies of diefstal van uw paspoort of identiteitskaart, dan kunt u bij een nieuw document aanvragen.
Omschrijving
Vraag een nieuw reisdocument aan als uw oude reisdocument gestolen of kwijt is. Aangifte doen bij de politie is niet nodig.
Om identiteitsfraude te voorkomen, legt u een verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten.
Wilt u geen nieuw reisdocument aanvragen? Bijvoorbeeld als u uw identiteitskaart kwijt bent, maar uw paspoort nog heeft? Ook dan kunt u een verklaring van vermissing afleggen. Zo voorkomt u dat uw reisdocument gebruikt wordt voor identiteitsfraude.
U moet wel aangifte bij de politie doen als er meer gestolen is dan alleen uw reisdocument. Of als u bijvoorbeeld letsel heeft overgehouden aan de overval.
Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee.
Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.
Als u uw reisdocument als verloren heeft opgegeven, kunt u het niet meer gebruiken als u het terugvindt. Lever uw teruggevonden paspoort of identiteitskaart in bij de gemeente.
Aanvragen
Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk aangifte van vermissing doet. Bel daarom spoedig met het Rijswijks Contact Centrum via telefoonnummer 14 070 (optie 4). Er wordt dan een spoedafspraak voor u ingepland.
Valse meldingen van vermissing
Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik en fraude te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing in de BRP (Basisregistratie Personen). Bij vermoeden van misbruik of fraude geeft de gemeente dat aan bij de politie voor nader onderzoek. De aanvraag wordt wel in behandeling genomen, maar het document wordt in afwachting van dat onderzoek niet verstrekt.
Minder administratie, betere dienstverlening
Het doel van deze aanpak is om de administratieve lastendruk te verminderen voor zowel de inwoners, politie, als de gemeente, en om nadrukkelijk het accent te leggen op het voorkomen van misbruik.
Hoelang gaat het duren?
Houd rekening met een langere aanvraagprocedure.
Contact
Maak online een afspraak.
U vraagt een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Is dat niet snel genoeg? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee.
Is uw paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen in het buitenland? En heeft u daar een vraag over? Bel of Twitter dan met het 24/7 BZ Contactcenter van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Wet- en regelgeving
Meer informatie
- Meer informatie over het nooddocument van de Koninklijke Marechaussee
- Meer informatie over vermiste reisdocumenten op Rijksoverheid.nl
- Voorkom fraude met uw identiteitsbewijs
- Meer informatie op Nederland Wereldwijd
- Meer informatie over het 24/7 BZ Contactcenter
- Meer informatie over het basisregister reisdocumenten