Meldpunt ongewenst gedrag van verhuurders

Algemeen

Huurt of zoekt u een huurwoning in Rijswijk? Of bent u een buitenlandse werknemer die werkt en woont via een uitzendbureau? En houdt uw verhuurder zich niet aan de regels? Dan kunt u dit melden bij het meldpunt ongewenst gedrag van verhuurders. Wanneer blijkt dat verhuurders niet volgens de regels werken, kunnen wij een waarschuwing of boete geven.

Wet goed verhuurderschap

Sinds 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. In deze wet staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Zij mogen bijvoorbeeld niet discrimineren of huurders bedreigen. En het moet voor u, als huurder, duidelijk zijn welke servicekosten u  moet betalen en dat bedrag mag niet te hoog zijn. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels, dan kunt u dit bij ons melden. 

Huurt u van een woningcorporatie in Rijswijk, zoals Rijswijk Wonen of Vidomes? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die beantwoordt de klacht zelf. 

Wanneer melden?

U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties:

De verhuurder:

  • discrimineert u: een verhuurder mag u bijvoorbeeld niet weigeren op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke mening, afkomst, geslacht, handicap, of seksuele gerichtheid. 
  • bedreigt u of maakt u bang: bijvoorbeeld wanneer  uw verhuurder dreigt met geweld, met het afsluiten van gas, licht en/of water, of met het opzeggen van uw huurcontract
  • vraagt een te hoge borg: een verhuurder mag wettelijk niet meer dan twee maanden huur aan borg vragen. 
  • zet geen huurcontract op papier: een huurcontract moet op papier staan en ondertekend worden door de huurder en de verhuurder. 
  • geeft geen schriftelijke informatie over rechten en plichten: de rechten en plichten die u als huurder heeft, moeten op papier staan. Het moet bijvoorbeeld duidelijk zijn hoe hoog de borg is en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt. Of hoe u met de verhuurder in contact komt en wat het meldpunt is om het ongewenste verhuurgedrag te melden. 
  • vraagt te hoge servicekosten: bijvoorbeeld voor service die niet geleverd wordt door de verhuurder. De ver­huur­der is verplicht om in het huurcontract uit te leggen waarover u servicekosten betaalt. Uw ver­huur­der moet ook een jaar­lijk­se overzicht ge­ven van de opbouw van de ser­vi­ce­kos­ten.

De verhuurbemiddelaar:

  • vraagt dubbele bemiddelingskosten: bijvoorbeeld aan u als huurder én aan de verhuurder van de woning.

Woont u in een ander land van de Europese Unie en verblijft u in Nederland om tijdelijke werkzaamheden te verrichten?  Dan moet uw huurcontract afzonderlijk van uw  arbeidsovereenkomst worden vastgelegd. Dit geldt wanneer u na 1 juli 2023 een woonruimte huurt. Ook moet de informatie over uw rechten en plichten aan u worden verstrekt in een taal waaraan u de voorkeur geeft. Of in een taal die u begrijpt en waarin u kunt communiceren. Dit geldt ook voor de rechten en plichten die u heeft ten aanzien van de woonruimte en die in de huurcontract zijn opgenomen. Doet de verhuurder dit niet, meld dit dan bij de gemeente.

 

Wet betaalbare huur

Vanaf 1 juli 2024 geldt de Wet betaalbare huur. Deze wet beschermt huurders beter tegen een te hoge huur en/of te hoge huurverhoging. Huurders moeten door deze wet namelijk een huur vragen die past bij de kwaliteit van de woning. De huurprijs van een woning of kamer wordt bepaald door een puntensysteem. Een woning krijgt punten voor de kwaliteit. Bijvoorbeeld voor het aantal vierkante meters en bepaalde voorzieningen.  Het totaal aantal punten dat de woning scoort, bepaalt de maximale huurprijs die de verhuurder mag vragen. Op www.ismijnhuurteduur.nl berekent u de punten en daarmee de maximale huurprijs voor een huurwoning. 

Wanneer melden?

Vanaf 1 januari 2025 kunt u een melding maken in wanneer de verhuurder:

  • geen puntentelling en maximale huurprijs toevoegt bij het huurcontract.
  • een te hoge huur vraagt: heeft u na 1 juli 2024 een huurcontract afgesloten voor een kamer of voor een huurwoning uit het laag- of middensegment en betaalt u een hogere huur dan maximaal is toegestaan? Meld dit dan bij de gemeente. Huurt u een huurwoning uit het laagsegment (sociale huurwoning) en is uw huurcontract voor 1 juli 2024 ingegaan? Dan is het mogelijk dat u recht heeft op een lagere huur. Dat ligt aan uw huurprijs bij de start van uw huurcontract en of die hoger of lager was dan de toen geldende liberalisatiegrens. Kijk voor meer informatie op www.ismijnhuurteduur.nl, klik op 'ik huur al een woning of een kamer'. 
  • een te hoge verhuurverhoging vraagt: de huurverhoging mag niet meer zijn dan maximaal is toegestaan.  

Dit geldt ook als u een woning of een kamer van een woningcorporatie huurt. 

Een melding maken

Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de Wet goed verhuurderschap of Wet betaalbare huur? Dan kunt u dit (anoniem) melden via het meldpunt ongewenst verhuurgedrag. Wanneer u anoniem een melding doorgeeft, kunnen wij geen contact met u opnemen voor informatie of om u te laten weten wat wij met uw melding kunnen doen. Het doorgeven van ongewenst gedrag van een verhuurder is gratis. 

Hoe maakt u een melding:

  • Maak hier een melding.
  • Vul uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres in. Wilt u  anoniem een melding doen? Dan vult u uw contactgegevens niet in.
  • Geef aan wat voor soort melding u wilt doorgeven.
  • Beschrijf de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen.

Na uw melding

Als u een melding maakt en u uw contactgegevens achterlaat, dan ontvangt u een ontvangstbevestiging van uw melding. De Rijswijkse Pandbrigade beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Wij nemen daarna contact met u op. Zo bespreken wij met u hoe wij de situatie aanpakken. Hoelang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Het kan zijn dat een externe organisatie uw melding oppakt. 

Ook anonieme meldingen worden opgepakt, maar omdat u uw contactgegevens niet invult kunnen wij u niet informeren over de uitkomst van uw melding. 

Blijkt na uw melding dat de verhuurder niet aan de regels houdt. Dan kunnen wij de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of wij geven de verhuurder een boete. 

Contact

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de Rijswijkse Pandbrigade. Stuur een e-mail naar pandbrigade@rijswijk.nl. Of bel naar het Rijswijks Contact Centrum via telefoonnummer 14 070. Ook als u hulp nodig heeft bij maken van de melding kunt u contact opnemen.