Internetpagina’s helpen onnodig wachten voorkomen
In Rijswijk zijn op dit moment lange wachttijden bij de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hierdoor kan het langer duren voordat inwoners die een beroep doen op zorg of ondersteuning een reactie krijgen. De gemeente heeft vandaag een internetpagina gelanceerd met informatie over verschillende vormen van hulp waarvoor geen Wmo-aanvraag hoeft te worden gedaan. De pagina’s bevatten ook antwoorden op veel gestelde vragen over de wachttijden.
Maatregelen
De afgelopen periode heeft de gemeente al verschillende maatregelen getroffen om de wachttijden terug te dringen. Zo is de procedure ingekort voor ouderen die een verlenging nodig hebben van hun indicatie voor huishoudelijke hulp. Zulke maatregelen hebben wel een positief effect, maar de lange wachttijden zijn er nog niet door verdwenen.
“We blijven er keihard aan werken, maar makkelijk is het niet”, zegt wethouder Wmo Larissa Bentvelzen. “We krijgen meer meldingen binnen dan we kunnen afhandelen. Ook zijn de meldingen steeds vaker complex om af te handelen, waardoor het langer duurt. Wij begrijpen dat deze situatie heel erg vervelend is, vooral voor mensen die met smart wachten op hulp. We doen ons uiterste best om iedereen zo snel mogelijk te helpen.”
Voorkomen
Met de internetpagina’s wil de gemeente voorkomen dat inwoners onnodig op antwoord wachten voor zaken die niet via vanuit de Wmo worden verstrekt. Om een voorbeeld te noemen: een rollator, toiletverhoger of sta-op-stoel vallen niet binnen de Wmo, maar kunnen worden aangevraagd bij de Thuiszorgwinkel. En ook een kleine aanpassing aan de woning, een maaltijdvoorziening of hulp bij geldzaken gaan niet via de Wmo. De informatie is te vinden op de pagina's Wmo en Wmo: Wat kunt u zelf doen?