Inspecteur Bouw & Woningtoezicht
Over de vacature
“Jij hebt een passievolle kijk op het thema bouw én interesse in de nieuwe omgevingswet met in het bijzonder de Wet Kwaliteitsborging”
Wat ga je doen?
Je bent straks één van de steunpilaren binnen het team van inspecteurs bouw en woningtoezicht. Je krijgt o.a. de verantwoordelijkheid over het proces omtrent de Wet kwaliteitsborging (WKB). Jij hebt intrinsieke motivatie om deze specialisatie op je te nemen. Omdat dit landelijk een nieuw proces en werkwijze betreft krijg jij van ons de nodige trainingen en opleidingen die je hiervoor nodig hebt. Jij gaat het team ondersteunen en ontlasten met jouw specialisme op dit gebied.
Daarnaast ben je ook als inspecteur bouw en woningtoezicht belast met de dag dagelijkse toezicht en handhavingstaken die bij deze functie behoren. De afwisseling en veelzijdigheid in deze functie is wat deze functie extra uitdagend én leuk maakt.
Jij en je collega’s houden gezamenlijk toezicht op de naleving van omgevingsvergunningen, in het bijzonder voor de activiteiten bouwen, slopen en het uitvoeren van werkzaamheden op grond van het bestemmingsplan. Jij toetst of deze voldoen aan de bestaande geldige wet- en regelgeving.
Je informeert en geeft voorlichting aan inwoners, onze organisatie en bedrijven op het gebied van Bouw- en Woningtoezicht, de Wet Kwaliteitsborging en de correcte naleving van de verstrekte vergunningen. Je spoort overtredingen en inspectierapporten op en zet zo nodig (samen met de handhavingsjurist) een bestuurlijk handhavingstraject in gang.
Je toont initiatief, zoekt de samenwerking met interne en externe partners op en stelt prioriteiten. Tot slot lever jij een belangrijke bijdrage aan het handhaafbeleid, handhaafverordeningen en opgaven-overstijgende vraagstukken en vertaal je managementbesluiten naar acties binnen jouw werkveld.
Wie ben jij?
Je kunt je werk als Inspecteur Bouw- en Woningtoezicht goed én met plezier doen als je voldoet aan dit profiel:
➡️ Je beschikt minimaal over mbo4 werk- en denkniveau;
➡️ Je bent in het bezit van een diploma ABW-1 of bent bereid deze te behalen;
➡️ Je hebt enige relevante werkervaring (bij voorkeur binnen een gemeentelijke organisatie);
➡️ Je bent bereid om ’s avonds en in weekenden te werken (piketdienst) en bent in het bezit van een rijbewijs B;
➡️ Kennis van relevante wetgeving zoals de Wet Kwaliteitsborging is een pré.
Ons aanbod
✅ Veel ruimte in je functie
✅ Échte invloed op maatschappelijk niveau
✅ Ontwikkelmogelijkheden binnen een gemeente met ambitie
✅ Mogelijkheden voor flexibele werktijden en thuiswerken
✅ Een warme informele werksfeer
Met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden:
- Een uitdagende functie voor 36 uur per week.
- Bruto maandsalaris van maximaal € 4.811,00 (afhankelijk van werkervaring en opleiding op basis van 36 uur per week); dit komt overeen met functieschaal 9.
- Een tijdelijk contract met uitzicht op een vast dienstverband.
- Naast je salaris ook een vitaliteitsbudget en een individueel keuzebudget voor verschillende doelen naar jouw keuze, zoals extra inkomen, extra verlofuren, fiscalisering van de reiskosten of een fiets.
- Een iPhone én een iPad of een (mini)laptop in bruikleen.
- Meer weten over wat Rijswijk te bieden heeft? Kijk op Aan de slag voor Rijswijk, ook onze collega’s vertellen je er graag over.
Jouw team
Wij werken met ongeveer 600 medewerkers verdeeld over 35 teams in 5 domeinen voor Rijswijk. Je komt te werken binnen het domein Maatschappelijke Ontwikkeling in het team Veiligheid, Inspectie & Handhaving: Het team van 48 collega’s is verantwoordelijk voor de veiligheid, maar ook voor toezicht op en handhaving van de wet- en regelgeving in de openbare ruimte en soms (bijzondere situaties) achter de voordeur. Het is een kerntaak van de gemeente om de veiligheid van de Rijswijkse burgers en de belangen van de lokale samenleving zo goed mogelijk te waarborgen. Burgers en bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen en moeten weten dat de gemeente haar verantwoordelijkheid voor toezicht en handhaving neemt en erop toeziet dat de regels worden nageleefd. Dit om te komen tot vermindering van milieu-, gezondheids- en veiligheidsrisico’s en het bewaken van de kwaliteit van de woon- en leefomgeving.
Momenteel bestaat jouw directe team uit 4 senior inspecteurs bouw en woningtoezicht een handhavingsjurist en een juridisch beleidsondersteuner.
Gemeente Rijswijk
Werken voor Rijswijk betekent werken voor een gemeente met een dorps karakter en grootstedelijke uitdagingen in een regio die altijd in beweging is. Hier kunnen 60.000 inwoners, ondernemers en bezoekers van Rijswijk prettig én gezond wonen, werken én meedoen. Onze missie is: ‘De verantwoordelijkheid om het fantastisch te doen voor Rijswijk’.
Binnen de gemeente Rijswijk vinden wij het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt en stimuleren we een inclusieve (werk)cultuur. Je krijgt een introductieprogramma, een rondleiding door Rijswijk én een warm welkom van jouw nieuwe collega’s. Zo voel je je snel thuis in Rijswijk! Meer weten over wat Rijswijk te bieden heeft? Kijk op www.WerkenvoorRijswijk.nl.
De komende jaren groeit onze stad maar liefst met een derde. Dit stimuleert de verdere ontwikkeling van onze organisatie, voor onze huidige en toekomstige collega’s. Jouw ideeën en kennis kunnen we goed gebruiken. Groei jij met ons mee?
Wil jij aan de slag voor Rijswijk?
Word je bij het lezen enthousiast over deze functie en voldoe je aan bovenstaand profiel? Ben jij de collega die we zoeken? Solliciteer dan zo snel mogelijk via de sollicitatiebutton! De sluitingsdatum is in principe 31 oktober, maar hebben we echter eerder een geschikte kandidaat gevonden dan sluit de reactietermijn eerder. Hebben we nog geen geschikte kandidaat, dan loopt de reactietermijn nog langer door.
Meer informatie
Voor meer informatie over deze vacature en de sollicitatieprocedure kun je bellen naar teammanager Anice Hagui en voor inhoudelijke vragen met de heer Robert Pilk, telefoonnummer 14 070.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.