Groeiende zorg over opvoeren van fatbikes

Er is een groeiende zorg over de trend van het opvoeren van elektrische fietsen en voornamelijk fatbikes.

Het opvoeren van deze fietsen brengt niet alleen risico's voor de verkeersveiligheid met zich mee, maar ook problemen met de verzekering van de fietsen. Wie namelijk met een ‘illegaal’ opgevoerde e-bike de weg op gaat, is niet verzekerd bij schade of ongevallen. De meeste e-bikes zijn ontworpen voor snelheden tot 25 km/u. Het opvoeren van de fiets brengt extra gevaren met zich mee, omdat het frame, de remmen en de banden niet geschikt zijn voor hogere snelheden. Wat kan leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties.

Risico’s

Rijden op een opgevoerde e-bike is gevaarlijk en kan bij een ongeval leiden tot ernstig letsel, vooral bij hoge snelheid en zonder helm. Naast gevaarlijk is het ook strafbaar. Een boete voor het rijden op een opgevoerde e-bike kost €310,-. Daarnaast verbieden veel fietsfabrikanten het aanpassen van de fiets. Door toch aanpassingen te doen, kan de fabrieksgarantie komen te vervallen. Tot slot kan het opvoeren van een fiets gevolgen hebben voor jouw fietsverzekering. Bij een ongeluk door de hogere snelheid is de kans groot de schade niet vergoed wordt.

Aansprakelijkheid en verzekeringen

Het gebruik van een opgevoerde fatbike of e-bike kan grote gevolgen hebben. Bij een ongeval met een opgevoerde e—bike vervalt daarnaast de gebruikelijke bescherming voor fietsers. De fiets wordt dan gezien als een ongekeurde bromfiets, waardoor men sneller aansprakelijk kan worden gesteld voor schade. Volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) is een WAM-verzekering verplicht. Zonder deze verzekering is de bestuurder strafbaar en kunnen de kosten van een ongeval, zoals medische kosten van andere betrokkenen, flink oplopen. Ook wordt schade veroorzaakt door een opgevoerde fiets niet gedekt door een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP).

Ouders van een bestuurder kunnen aansprakelijk gesteld worden als een kind jonger dan 14 jaar betrokken raakt bij een ongeval met een opgevoerde fiets. Kinderen van 14 en 15 jaar zijn zelf verantwoordelijk, maar ouders kunnen alsnog aansprakelijk zijn als ze hadden kunnen voorkomen dat hun kind schade veroorzaakte. Vanaf 16 jaar zijn kinderen volledig zelf verantwoordelijk. Maar bij hoge schadekosten kan het zijn dat ouders alsnog verantwoordelijk zijn voor de kosten. 

Houd rekening met deze risico's en gebruik elektrische fietsen op een verantwoorde manier. Bekijk de landelijke regels over e-bike gebruik.