Begeleid of beschermd wonen melden

Soms is het niet mogelijk om zelfstandig te wonen. Bijvoorbeeld omdat u 24 uur per dag hulp of toezicht nodig heeft. Begeleid of beschermd wonen kan in dit geval een oplossing zijn. De gemeente kan u hierbij helpen.

Begeleid wonen

Bij begeleid wonen woont u zelfstandig in een zorginstelling. Er is niet dag en nacht begeleiding aanwezig. U betaalt zelf de huur. 

Beschermd wonen

Beschermd wonen is wonen onder begeleiding. U woont dan meestal in een zorginstelling. Hier krijgt u begeleiding en is hulp altijd dichtbij. De vorm van begeleiding hangt af van uw persoonlijke situatie.

U betaalt voor beschermd wonen een eigen bijdrage. Hoeveel u betaalt hangt af van uw inkomen. Bekijk de Eigen bijdrage rekenhulp op de website van het CAK.

Tijdelijk

Beschermd en begeleid wonen is tijdelijk. Na de afgesproken periode kijkt een Wmo-consulent of het nog steeds de beste oplossing is voor uw hulpvraag. 

Voorwaarden vanaf 1 januari 2025

  • U kunt niet zelfstandig wonen.
  • U bent 18 jaar of ouder. 
  • U woont in Rijswijk. Als u niet in Rijswijk woont, dan meldt u zich bij uw eigen gemeente. 

U kunt alleen begeleid of beschermd wonen als u niet in staat bent om zelfstandig te wonen. Bent u dak- of thuisloos? Kijk dan voor hulp en meer informatie op de pagina Daklozenloket: hulp voor dak- of thuislozen

Melden bij de gemeente

Woont u in Rijswijk en ontvangt u nog geen hulp? Doe dan eerst een Wmo-melding. Dan onderzoekt de gemeente welke hulp u thuis kunt ontvangen. Soms is deze vorm van hulp (ambulante ondersteuning) voldoende, of zijn er andere organisaties die u kunnen helpen. Begeleid of beschermd wonen is dan niet nodig.

Uw beschermd wonen melding wordt in samenwerking met de gemeente Den Haag afgehandeld. Daarom worden uw gegevens gedeeld met de gemeente Den Haag. Dit gebeurt via beveiligde mail. 

Nodig bij uw melding

Bij uw melding stuurt u mee: 

  • Formulier voor onderzoek beschermd en begeleid wonen. Vul dit aanmeldformulier (samen met uw behandelaar of begeleider) volledig in en stuur het als bijlage mee.
  • Meldt u zich aan voor beschermd of begeleid wonen met een persoonsgebonden budget? Dan loopt dit via Den Haag. Kijk op Persoonsgebonden budget (pgb) - Den Haag voor meer informatie.

Na uw melding 

U krijgt een uitnodiging voor een keukentafelgesprek. Bij dit gesprek zijn twee Wmo-consulenten aanwezig. Een uit Rijswijk en een uit Den Haag. Als u dit fijn vindt, mag uw begeleider, behandelaar of partner ook aansluiten bij het gesprek. Tijdens het gesprek bespreken wij uw persoonlijke situatie en hulpvraag. 

Na het gesprek krijgt u het adviesrapport. Dit ontvangt u binnen 2 weken. In dit rapport staat welk advies wij u geven om uw hulpvraag op te lossen. Als u het eens bent met dit advies, kunt u een aanvraag indienen. Dit doet u door het advies te ondertekenen en terug te sturen naar de gemeente Rijswijk via de portal link.

Met behulp van uw DigiD logt u in. Onder de knop ‘documenten’ vindt u het ondersteuningsplan, deze kunt u hier digitaal ondertekenen. U hoeft daarna geen ondersteuningsplan meer via de post te sturen. 

Na het indienen van uw aanvraag

Als de gemeente Rijswijk de aanvraag heeft ontvangen sturen wij deze door naar gemeente Den Haag. Zij nemen uw aanvraag in behandeling. 

Geplaatst en dan? 

Loopt uw Wmo-indicatie binnenkort af? En vinden u en uw zorgaanbieder dat uw indicatie verlengd moet worden? Dan kunt u of uw zorgaanbieder een nieuwe melding doen bij de gemeente Den Haag. Doe de melding uiterlijk 8 weken voordat uw indicatie verloopt. 

Gaat u na begeleid of beschermd wonen weer naar een eigen woonplek? Op na Begeleid of beschermd wonen weer naar een eigen plek leest u wat u moet doen.

Hulp bij uw melding

U kunt gratis hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze voert de volgende werkzaamheden uit:

  •  Informatie en advies: De cliëntondersteuners geven informatie over mogelijkheden en denken mee, zij helpen u om inzicht en grip te krijgen op uw situatie en geven advies als dit nodig is.
  • Toeleiding naar ondersteuning: De cliëntondersteuners helpen u het formuleren van doelen, wensen en ambities en reflecteren op uw leven.
  • Behouden van ondersteuning: De cliëntondersteuner biedt ondersteuning bij afloop van een tijdelijke indicatie of voorziening en ondersteunt bij het opnieuw indiceren wanneer daar aanleiding voor is.
  • Signalering: De cliëntondersteuners signaleren welke knelpunten u ervaart in het meedoen in de samenleving en het verkrijgen van zorg en ondersteuning. Zij nemen op basis van de signalen passend actie en agenderen deze knelpunten bij de betreffende organisatie of instantie.

Kijk op https://welzijn-rijswijk.nl/clientondersteuning/ voor meer informatie en het aanvragen van een onafhankelijke cliëntondersteuner.

Meer informatie

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de gemeente. Dit kan door te bellen naar het telefoonnummer 14 070 of door een e-mail te sturen naar beschermdwonen@rijswijk.nl. U kunt veilig documenten sturen naar beschermdwonen@rijswijk.nl via: https://cryptshare.rijswijk.nl